Червоні прапорці” у розвитку дитини: коли звертатися по допомогу?
Розвиток дитини – це безперервний процес, за яким варто спостерігати з особливою увагою. Проте іноді батьки можуть помітити певні “червоні прапорці”, що вказують на можливі проблеми у розвитку малюка. У цій статті ми розглянемо, які саме сигнали варто враховувати та коли потрібно звертатися по допомогу.
Дитина віком від 6 до 8 місяців
У цьому віці дитина зазвичай починає активно досліджувати світ навколо себе. Вона починає реагувати на зовнішні подразники та намагається спілкуватися зі світом.
“Червоні прапорці” у цьому віковому періоді: дитина не посміхається або не звертає увагу на взаємодію з людьми; відсутнє гуління (передумова появи мовлення); не дотягується і не тримає іграшки; руки частіше у кулачках; не досліджує предметів через рот і руки; не зводить руки у середню лінію.
Дитина віком від 9 до 11 місяців
На цьому етапі дитина має розвивати свої комунікативні навички та починати виражати свої емоції.
“Червоні прапорці” у цьому віковому періоді: не розділяє спільного задоволення з іншими, використовуючи зоровий контакт чи міміку; не використовує жести для скерування уваги; не тримає об‘єкти у руках; не дає об‘єкти на прохання; не може перекласти іграшку з однієї руки в іншу.
Дитина віком від 12 до 17 місяців
На цьому етапі дитина має починати активно взаємодіяти з іншими дітьми та дорослими.
“Червоні прапорці” у цьому віковому періоді: не помічає чогось нового; не бавиться в ігри, наприклад: “ку-ку, ти де?”, котити м‘яч; відсутнє белькотання, подібне до розмови; немає реакції на знайомі слова (тато, пляшечка тощо); не їсть самостійно, перекус пальцями; не може підібрати предмети вказівним та великим пальцями.
Дитина віком від 18 до 23 місяців
На цьому етапі дитина має вже мати розвинені мовні та моторні навички.
“Червоні прапорці” у цьому віковому періоді: не вистачає надмірного зацікавлення та інтересу до ігор, де потрібна взаємодія із людьми; немає чітких простих слів; не розуміє коротких звернень (наприклад, де м‘яч?); не пробує складати конструктор після демонстрації.
Дитина віком від 2 років
На цьому етапі дитина має починати розвивати свої соціальні та комунікативні навички.
“Червоні прапорці” у цьому віковому періоді: під час гри не бавиться іграшками за призначенням, а маніпулює; не вчить нових слів; не складає слова короткими фразами (наприклад, дай ням, хочу пити тощо); не намагається самостійно їсти або одягатися.
“Червоні прапорці” у будь-якому віковому періоді:
Значний регрес навичок.
Відсутність реакції на звукові чи візуальні стимули.
Погана взаємодія з дорослими чи дітьми.
Відсутність або обмеження зорового контакту.
Відсутність між правою і лівою сторонами тіла сили м’язового тонусу або рухах.
Повільний або надто швидкий темп, який значно впливає на розвиток і функціонування.
Коли звертатися по допомогу?
Якщо ви помітили будь-які з перерахованих симптомів у своєї дитини, не соромтеся звернутися до фахівців. Вчасна реакція може значно полегшити проблеми у розвитку та забезпечити кращу майбутність для вашої дитини.
Спостереження за розвитком дитини – це важлива складова батьківської турботи. “Червоні прапорці” у розвитку можуть свідчити про потенційні проблеми, тому важливо бути уважним та своєчасно реагувати на них.


Червоні прапорці можна умовно подилити на два типи: позитивні ознаки – коли наявність того чи іншого симптому свідчить про патологію, та негативні ознаки – коли про проблеми говорить їх відсутність. Наявність навіть однієї ознаки говорить про значне порушення розвитку дитини, а тому така дитина повинна бути негайно скерована до дитячого невролога.
Позитивні ознаки (наявність хоча б однієї ознаки є патологією, в нормі мають бути відсутні(sad)
Втрата (регрес) навичок в будь-якому віці.
Занепокоєння батьків або лікаря щодо зору, здатності фіксувати погляд або стежити за предметом- відвідати дитячого офтальмолога.
Втрата або зниження слуху в будь-якому віці – направлення на експертну аудіологічну оцінку та до ЛОР лікаря.
Стійке зниження м’язевого тонусу або в’ялість (floppiness).
Відсутність мовлення в віці 18 місяців, особливо якщо дитина не намагається спілкуватися іншими способами, такими як жести- направлення для перевірки слуху.
Асиметрія рухів або інші особливості, що свідчать про церебральний параліч, наприклад підвищення м’язового тонусу.
Стійка хода на носочках.
Наявність серйозних захворювань інших органів і систем.
Окружність голови вище або нижче відповідній діаграмі.
Негативні ознаки (якщо дитина не може це зробити)
Сидіти без підтримки в 9 місяців.
Самостійно ходити до 18 місяців (терміново перевіри креатинкіназу).
Ходити по іншому, окрім як на носочках.
Бігати в 2,5 роки.
Тримати предмет, покладений в руки, в 5 місяців.
Тягнутися за предметом в 6 місяців.
Показувати пальцем на об’єкти, щоб розділити інтерес з іншими в 18 місяців.
І наостанок, ще декілька важливих моментів, на яких хочеться закцентувати увагу:
Втрата навичок в будь якому віці – є показанням для термінового скерування до дитячого невролога.
Будь яке порушення розвитку не повинне бути пояснене лінощами дитини або особливостями її характеру.
Нормальне природнє бажання будь-якої дитини соціалізуватися та вивчати навколишній світ надзвичайно сильне, та є дуже потужним стимулом, який не залишає місця для ліні.
Будь яка затримка мовлення є показанням до аудіологічного обстеження. Навіть якщо батьки переконані, що “Він чує добре”. Взагалі, найменші сумніви щодо слуху дитини є показанням до подальшого обстеження.
Раннє виявлення є надзвичайно важливим, адже чим раніше розпочата корекція порушень – тим кращих результатів можна очікувати.
