Розлад аутистичного спектру РАС

 

Аутизм (розлади аутистичного спектру (РАС) – це стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування. Його неможливо вилікувати, проте з часом можна скоригувати і адаптувати людину до соціального життя.

Розлади аутистичного спектру починаються у дитинстві, проте зберігаються у підлітковому і дорослому віці. У більшості випадків ці стани проявляються у перші 5 років життя.

Люди з аутизмом можуть бути надзвичайно обдарованими, проте їм потрібно набагато більше часу, щоб навчитися чомусь дуже простому.

Рівні розумової діяльності у людей з РАС варіюють в надзвичайно широких межах – від важкого порушення функцій до цілком сформованих невербальних когнітивних навичок. Такі діти проявляють здібності – іноді просто геніальні – до малювання, музики, конструювання, математики тощо. При цьому інші сфери життя не будуть цікавити дитину.

Зверніть увагу і повідомте лікаря, якщо у вашої дитини відчутне порушення мови, немає емоційного контакту з людьми (передусім – з батьками), дитина усамітнена,а серед інших людей відчуває тривогу, невдачі викликають в неї сплалахи гніву, а поведінка загалом є стереотипною (дитина здійснює одні й ті ж дії протягом довгого часу: повторює одне і те ж слово, бігає по колу, розгойдується з боку в бік тощо). Наявність окремих симптомів не означає, що у вашої дитини аутизм. Водночас, повідомте про це вашого лікаря, щоби отримати кваліфіковану відповідь.

Що таке аутизм, і чим такі люди відрізняються від інших
Білл Гейтс, Енді Ворхол, Григорій Перельман (а також є думка, що і Марія Кюрі, Моцарт, Ван Гог) були аутистами. І вчені не заперечують, що часом наявність аутичних розладів може сприяти успіхам людини в певних галузях. Однак дослідження також показали, що 25-50% дітей з аутизмом мають проблеми з навчанням, розмовною мовою і протягом усього життя потребують допомоги і особливого догляду.
Аутизм – це порушення розвитку, яке зустрічається приблизно у 1% населення земної кулі. Це стан, який містить проблеми з навичками соціальної поведінки і спілкування, сенсорним сприйняттям, рухом і дрібною моторикою, мовою та інтелектуальними здібностями. Фахівці вважають більш правильним використовувати термін не «аутизм», а «розлад аутистичного спектру (РАС)». Адже існує широкий спектр симптомів і ступенів тяжкості, які дуже різняться від людини до людини.
У пошуках причини
У більшості випадків причина виникнення аутизму невідома. Можливо, що в цьому беруть участь як генетика, так і навколишнє середовище. Дослідження також спрямовані на вивчення відмінностей у структурі та функціях мозку, оскільки у людей з аутизмом мозок більше, і вони інакше обробляють інформацію. У 90-х роках минулого століття була популярною теорія про те, що РАС може спровокувати щеплення проти кору, краснухи та паротиту. Але пізніше ця думка була спростована. Деякі ліки, які жінки приймають під час вагітності, можуть збільшити ризик аутизму, і це частіше відбувається при деяких генетичних синдромах. Однак крім цього знання обмежені.
Також відомо, що хлопчики схильні до набагато більшого ризику, ніж дівчатка, а у літніх батьків більше шансів мати дітей з аутизмом. Втім, ніхто не знає, чому.

Особливі симптоми
Симптоми аутизму зазвичай виявляються в ранньому дитячому віці – до 3 років. Вони містять порушення здатності спілкування, соціальних контактів і повторювані або обмежені дії. Це може (або не може) бути пов’язано з мовними затримками чи розумовою відсталістю. Ті, хто має РАС, часто демонструють нетипові реакції на сенсорні подразники, такі як незвичайна чутливість до світла, звуку, запаху, смаку. Вони можуть почати кричати або впадати в ступор навіть від тихого звуку або спалаху світла. До інших загальних симптомів відносяться: потреба у повторенні, занепокоєння і, в деяких випадках, дивовижні здібності у певних галузях (часто – в музиці та математиці).
При постановці діагнозу РАС лікарі завжди визначають функціональний рівень: 1 (високий рівень функціонування), 2 (середній) або 3 (низький), а також різні ступені тяжкості прояву симптомів.
З тяжкими формами аутизму дуже важко впоратися, оскільки вони можуть супроводжуватися агресивною поведінкою і комунікаційними проблемами. І з такими проявами можуть зіткнутися навіть люди з аутизмом високого функціонального рівня. Будь-який рівень функціональності може супроводжуватися розладами психічного здоров’я, такими як неспокій, нав’язлива поведінка, серйозна сенсорна дисфункція, депресія.
Важливо знати, що аутизм не є ані психічним захворюванням, ані станом, який погіршується з часом. Навпаки, при інтенсивному лікуванні його можна навчитися контролювати і полегшувати симптоми.

Ознаки наявності у дітей розладів аутистичного спектру
Відсутність або затримка розмовної мови.
Багаторазове повторення певних фраз.
Мимоволі повторювані рухи, особлива хода (помахи рук, ходьба на пальцях ніг, погойдування).
Швидкоплинний зоровий контакт (або взагалі його відсутність – дитина просто не звертає уваги ні на кого).
Неадекватна реакція на звук і світло.
Відсутність інтересу до стосунків з однолітками.
Нездатність до участі у спонтанних іграх.
Стійка фіксація на частинах предметів, невміння сприймати картинку в цілому.

Як діагностують аутизм
Діагноз РАС ґрунтується на спостереженні та психологічному тестуванні дитини. Ті, хто страждає на аутизм, можуть мати розумову відсталість, різні розлади поведінки, проблеми зі слухом, що є також симптомами низки інших хвороб.

Тому якщо є підозри на аутизм у дитини, то необхідне підтвердження діагнозу декількома фахівцями. Тестування на аутизм складається зі співбесіди, спостереження і оцінки психолога, педіатра, дитячого невролога. Скринінг може містити тести IQ, оцінку розвитку мови, перевірку слуху і зору, спеціальні анкети з аутизму і багато іншого.
Точний діагноз і рання діагностика призводять до більш успішної корекції цього стану в процесі лікування.
Чи можна ці розлади лікувати?
Лікування аутизму містить інтенсивну поведінкову, розвиваючу, мовну і трудову терапію. Основний її напрямок – освітній. Це навчання тих, хто має РАС, виконувати нелегкі для них завдання (від навичок гігієни до вербального спілкування). Другий напрямок – компенсаційний. Фахівці допомагають аутистам знаходити і використовувати для життя свої сильні сторони. Третій – поведінковий, спрямований на те, щоб звести до мінімуму симптоми, які заважають життю в соціумі, такі як істерики або агресія.
Всі засоби хороші?!
На додаток до професійного лікування деякі сім’ї використовують для своїх дітей арт-терапію і анімалотерапію (катання на конях, плавання з дельфінами тощо), краніосакральний масаж, гомеопатію і багато іншого. І хоча користь цих методів недостатньо доведена, батьки відзначають їх позитивний вплив на дітей.
Останнім часом для людей з РАС були запропоновані й спеціальні дієти, включаючи кетогенну, безглютенову, казеїнову.
Кетогенна дієта з високим вмістом жирів і дуже низьким вмістом вуглеводів використовується при деяких типах епілепсії. Хоча такий вид харчування може використовуватися для людей з аутизмом, у яких є судоми, лікар повинен уважно стежити за їх станом, адже ця дієта негативно впливає на печінку і нирки.
Не існує єдиної дорожньої карти для життя з аутизмом. Знайти правильний курс нелегко, і зазвичай потрібні безліч проб і помилок. Хоча наполегливість має значення. До послуг людини з аутизмом – і хороші фахівці, й доведені методи, які можуть поліпшити її життя.

ПЕРЕВІРЕНІ ЗАСОБИ КОРЕКЦІЇ РАС
Терапія аутизму – це галузь, де є багато непідтверджених методів лікування, тому орієнтуватися в ній може бути складно. Ось деякі перевірені варіанти, які дійсно допомагають полегшити симптоми аутизму.
1. Логопедія. Якщо дитина не розмовляє, вона, швидше за все, зосередиться на базових навичках спілкування за допомогою жестів. Робота логопеда спрямована на розвиток вміння використовувати мову в соціальних умовах.
2. Поведінкова терапія є одним з найстаріших і найбільш повно досліджених методів, спеціально розроблених для корекції аутизму. Це інтенсивна система навчання, заснованого на винагороді, яка фокусується на оволодінні дитиною певними навичками, такими як повсякденні завдання із самообслуговування (зав’язування шнурків, чищення зубів тощо).
3. Терапія розвитку соціальних навичок використовує ігрові методи, які засновані на власних інтересах, сильних сторонах і рівні розвитку дитини для підвищення емоційних, соціальних та інтелектуальних навичок. Соціальна терапія за допомогою групових занять вчить дітей з аутизмом, як правильно взаємодіяти, ділячись, співпрацюючи, змінюючи один одного, ставлячи запитання і відповідаючи на запитання тощо.
4. Реаблітолог та фізіотерапевт працює над моторними навичками, володінням своїм тілом за допомогою фізичних вправ і рухливих ігор.
5. Медикаментозне лікування. Не існує ліків, здатних вилікувати аутизм, але багато з них можуть полегшити симптоми. Селективні інгібітори зворотного захоплення серотоніну (СІЗЗС) призначають при тривозі, депресії і обсесивно-компульсивному розладі (ОКР). Якщо поведінка небезпечна або виходить з-під контролю, можуть бути рекомендовані психотропні препарати.
Які конкретно зміни можна зауважити вже на першому році життя?

Зверніть увагу на так звані ранні «червоні прапорці»:
3 місяці – дитина не посміхається
6 місяців – не простягає ручки, не проситься, щоб її взяли;
7 місяців – не шукає джерело звуку
10 місяців – нема елементів імітації, наслідування (тосі-тосі, тощо)
12 місяців – дитина не відгукується на свої ім’я
14 місяців – нема розділеної уваги, дитина не показує Вам те, що її зацікавило
18 місяців – відсутня типова гра

А які прояви можуть наштовхнути на думку про аутизм у дитини раннього віку?
Ось типові ознаки аутизму у дитини в віці до 18 місяців:
НЕ відгукується на своє ім’я, не дивиться в очі (не обов’язково)
НЕ використовує мовлення або жести для спілкування
Має дивну поведінку: стереотипні рухи, кружіння на одному місці, підстрибування. Є надто чутлива до зовнішніх подразників (звуки, доторки тощо)
Має дуже обмежене коло зацікавлень
Погано переносить присутність поруч іншої людини
Дотримується одноманітності в режимі дня, послідовності маніпуляцій з предметами
НЕ реагує емоційно на присутність поруч кого-небудь (наприклад, іншої дитини, близького родича)

Для встановлення діагнозу аутизму:
Невролог – диференційна діагностика, виявлення супутньої патології.
Психіатр – тільки він має право виставити діагноз та оформити інвалідність.
Інші лікарі, при наявності показів та супутніх проблем (гастроентеролог, алерголог, генетик).

Для визначення базових навичок, сфери розвитку, оцінки комунікативних, соціальних навичок, академічних вмінь та соціалізації, а також складання індивідуальних програм реабілітацій та проведення корекційних занять:
Психолог
Логопед
Корекційний педагог
Ерготерапевт
Спеціаліст з сенсорної інтеграції
Реабілітолог
Поведінковий терапевт

Коли я можу бути впевненим в якісній постановці діагнозу дитині?
Важливо, щоб діагностику було проведено не за один короткий прийом.
Тривале спостереження в різних ситуаціях.
Обов’язково з використанням доказових методів тестування («золотий» стандарт – CASD, ADOS-2, PEP-3), а не просто суб’єктивне враження одного спеціаліста.
Робота в команді.

Де шукати інформацію про лікування та допомогу при аутизмі?
Знання щодо аутизму, ранньої діагностики, можливих причин та спектр реабілітаційних послуг постійно оновлюються та розширюються. На сьогодні є достатньо джерел актуальної достовірної інформації різними мовами, а також тематичні групи у соцмережах
https://proautism.info
https://autism.ua
http://www.helpautismnow.com/
https://giuntipsy.com.ua/clinical/ados-2/
http://rvua.com.ua
https://ircenter.gov.ua/
https://autism.help
https://acino.ua/news/socialnij-proekt-acino-v-ukrayini-tvij-bezmezhnij-svit
https://www.facebook.com/share/16SPx311BE/?mibextid=wwXIfr
https://www.instagram.com/mama_autpedagog_santay?igsh=NXk3amRva3Q4M3Rv
https://www.instagram.com/osoblywa_mama?igsh=ZWJ1dWFiajJjbzF2
https://t.me/+0V0Qw6KZV0w5ZDUy
https://www.instagram.com/osoblywa_mama?igsh=ZWJ1dWFiajJjbzF2
https://osvitoria.media/news/yak-dityam-rozpovisty-pro-autyzm-pidbirka-multfilmiv/

https://womo.ua/ru/8-multikiv-pro-autizm/

Верх