Логоневроз — це порушення мовлення, що проявляється у вигляді заїкання

Логоневроз — це порушення мовлення, що проявляється у вигляді заїкання. Найчастіше з’являється у віці 2–6 років, коли активно формується мова. Згідно з характером порушень, фахівці виділяють два основні типи логоневрозу, а саме:
– тонічний, що супроводжується появою пауз у мовленні або розтягуванням певного звуку;
– клонічний, що проявляється, як повторення звуків, складів або слів;
– змішаний.
Залежно від етіології розрізняють такі форми заїкання:
– неврозоподібна, що включає утруднену артикуляцію (порушення вимови слів, читання і письма);
– невротична, за якої поява і вираженість труднощів вимови пов’язані зі стресовою ситуацією.
Ознаки, на які варто звернути увагу:
🧒 Діти:
— Затинання, особливо в стресових ситуаціях.
— Страх говорити з незнайомцями або на публіці.
— Невпевненість у власному мовленні, уникання розмов.
👩‍🎓 Підлітки:
— Різкі зупинки або повтори звуків/складів.
— Мовне напруження, яке супроводжується мімічними або тілесними рухами.
— Сором’язливість, зниження самооцінки через мовлення.
📝Причини логоневрозу:
Психоемоційні травми: різка зміна звичного середовища, сварки в родині, страх, народження брата/сестри.
Генетична схильність: наявність заїкання в родині.
Неврологічні розлади: слабка нервова система, перенесені інфекції, родові травми.
Неправильне мовленнєве навантаження: занадто швидке або складне мовлення в оточенні дитини, двомовність.
Як допомогти?
Ефективними способами допомоги батьків у подоланні заїкання в дитини є:
– створення комфортної та доброзичливої атмосфери вдома;
– дотримання режиму дня з обов’язковим 10-годинним сном;
– розмірений темп навчання;
– оздоровлення та загартовування дитини (вітаміни, гімнастика, що поліпшує координацію, дихання і роботу серцево-судинної системи);
– виразна, спокійна, некваплива мова батьків;
– відсутність різких жестів і підвищення голосу в батьків;
– підтримка тактильним контактом, похвалою;
– можливість у дитини говорити в комфортному їй темпі тощо.
Найпопулярнішими методиками нормалізації мовлення при заїканні є:
🤫– режим мовчання (4-6 денний період безмовного спілкування за допомогою спеціальних сигналів. Він ефективний для купірування судом мовного апарату, що стимулюють нові судоми);
👂– логопедична ритміка – це корекційне поєднання музики, мови і руху, що передбачає багаторазове повторення вироблюваних рухових навичок;
👅– дихальна та артикуляційна гімнастика для тренування артикуляційних органів і розвитку мовленнєвого дихання;
👌– поліпшення дрібної моторики, як способу стимуляції нервових центрів у мозку (зони, що відповідають за мовлення і рух розташовані дуже близько);
– масаж;
– голосові вправи для нормалізації мовленнєвої моторики тощо.
🗣️ Логопедичні заняття —вправи для розвитку правильного дихання та артикуляції;
ігри на розвиток ритму, темпу мовлення;
методи співу, римування, читання вголос;
індивідуальна робота над вимовою, артикуляцією.
🤝 Психологічна підтримка — щоденна увага, прийняття, позитивна атмосфера, ігрова терапія, казкотерапія;
робота з психологом для зняття внутрішньої тривожності;
сімейна терапія для покращення атмосфери вдома.
🏥 Медичне обстеження — невролог.
🏡 Сприятливе середовище — без тиску, з підтримкою родини та вчителів.
🧘Для усунення м’язового і психічного напруження при заїканні використовують техніки релаксації, які сприяють емоційній стійкості та концентрації. Нерідко призначають лікарські препарати, що заспокоюють нервову систему і розслаблюють м’язи структур мовного апарату.
Підготувала логопед ІРЦ Шуст О.В.