Перехід до школи — важлива та емоційно насичена подія для будь-якої дитини. Але для дітей з розладами аутистичного спектра (РАС)
та розладом дефіциту уваги й гіперактивністю (РДУГ)
цей період може бути особливо складним. Нове середовище, зміна розпорядку, незнайомі люди та правила — усе це може викликати стрес, тривогу або перевантаження.
Завдання дорослих — зробити цей перехід м’яким і передбачуваним, допомогти дитині відчути, що нове — це не страшно, а цікаво.
Поступове знайомство зі школою 
Відвідайте школу заздалегідь разом із дитиною. Прогуляйтеся коридорами, зайдіть у клас, подивіться спортивний зал, їдальню, туалет.
Зробіть
фото або
коротке відео, щоб дитина могла переглядати їх вдома й звикати.
Візуальні підказки та розклад
Використовуйте візуальні розклади — картинки або піктограми з розпорядком дня.
Позначайте ключові моменти: початок уроків, перерви, обід, повернення додому.
Картки допомагають дитині орієнтуватися, що буде далі, і знижують тривожність.
Робота з емоціями 
Використовуйте емоційні картки зі смайлами 

для тренування розпізнавання емоцій.
Разом оберіть «техніки спокою»:
Домовтеся, що дитина зможе користуватися цими методами, коли відчуває перевтому.
Співпраця з педагогами 

Розкажіть класному керівнику та асистенту вчителя про особливості вашої дитини, тригери та способи заспокоєння.
Домовтеся про непомітні сигнали: наприклад, підняти картку чи зробити жест рукою, щоб показати, що дитині потрібна пауза.
Налагоджений контакт з учителем допоможе уникнути багатьох стресових ситуацій.
Маленькі кроки — великі успіх
Не очікуйте миттєвої адаптації — процес може тривати тижні чи навіть місяці.
Хваліть дитину за будь-які досягнення, навіть якщо вони здаються дрібними.
Створюйте атмосферу підтримки та прийняття
— це найважливіший «ключ» до успішного старту у школі.
Підготувала практичний психолог Черниченко І.П.
