Логоневроз — це порушення мовлення, що проявляється у вигляді заїкання. Найчастіше з’являється у віці 2–6 років, коли активно формується мова. Згідно з характером порушень, фахівці виділяють два основні типи логоневрозу, а саме:
– тонічний, що супроводжується появою пауз у мовленні або розтягуванням певного звуку;
– клонічний, що проявляється, як повторення звуків, складів або слів;
– змішаний.
Залежно від етіології розрізняють такі форми заїкання:
– неврозоподібна, що включає утруднену артикуляцію (порушення вимови слів, читання і письма);
– невротична, за якої поява і вираженість труднощів вимови пов’язані зі стресовою ситуацією.
Ознаки, на які варто звернути увагу:
— Затинання, особливо в стресових ситуаціях.
— Страх говорити з незнайомцями або на публіці.
— Невпевненість у власному мовленні, уникання розмов.
— Різкі зупинки або повтори звуків/складів.
— Мовне напруження, яке супроводжується мімічними або тілесними рухами.
— Сором’язливість, зниження самооцінки через мовлення.
Психоемоційні травми: різка зміна звичного середовища, сварки в родині, страх, народження брата/сестри.
Генетична схильність: наявність заїкання в родині.
Неврологічні розлади: слабка нервова система, перенесені інфекції, родові травми.
Неправильне мовленнєве навантаження: занадто швидке або складне мовлення в оточенні дитини, двомовність.
Як допомогти?
Ефективними способами допомоги батьків у подоланні заїкання в дитини є:
– створення комфортної та доброзичливої атмосфери вдома;
– дотримання режиму дня з обов’язковим 10-годинним сном;
– розмірений темп навчання;
– оздоровлення та загартовування дитини (вітаміни, гімнастика, що поліпшує координацію, дихання і роботу серцево-судинної системи);
– виразна, спокійна, некваплива мова батьків;
– відсутність різких жестів і підвищення голосу в батьків;
– підтримка тактильним контактом, похвалою;
– можливість у дитини говорити в комфортному їй темпі тощо.
Найпопулярнішими методиками нормалізації мовлення при заїканні є:
– масаж;
– голосові вправи для нормалізації мовленнєвої моторики тощо.
ігри на розвиток ритму, темпу мовлення;
методи співу, римування, читання вголос;
індивідуальна робота над вимовою, артикуляцією.
робота з психологом для зняття внутрішньої тривожності;
сімейна терапія для покращення атмосфери вдома.
Підготувала логопед ІРЦ Шуст О.В.
